INFO

Ger Dorant

affiche Heineken ‘Obertje’

ca. 1965

bedrukt papier

116 x 82,5 cm

 

211208_Affiche.jpg

Een tijdloos ontwerp

Het blijft een meesterlijk beeld: een bierglas model ‘vaasje’ met armen en benen rent over een Heineken-viltje met een dienblad waarop twee gevulde glazen. De haast van het vaasje is weergegeven in zijn wapperende schuimkapsel. Een druppel van inspanning glijdt door het condens van het koele bierglas naar beneden.

De ontwerper van het grappige biermannetje is Ger Dorant (1917-2009), op dat moment eigenaar van Pätz Reclame Studio aan het Amsterdamse Rokin. Dorant heeft de studio van de Duitser Wilm Pätz, waar hij als 15-jarige leerling-tekenaar werd, na diens dood in 1946 voortgezet.

Bierviltje

Samen met mevrouw Pätz en collega Jan Makkes werkt Dorant voor klanten als Ilford, Persil, Hoogenbosch en Huf en dus ook voor Heineken. Het Obertje-affiche moet Dorant al vóór 1964 hebben ontworpen. Een oude opname laat zien dat het bierviltje van dit ontwerp nog het oude logo met de grote ster en de naam Heineken’s draagt. Het beeldmerk met de rode lipjes, de zwarte banderol en de naam zonder komma-s wordt vanaf 1963 geleidelijk ingevoerd. De reclameafdeling schijnt Dorants ontwerp vervolgens te hebben aangepast aan het nieuwe logo.

Bierviltje

Samen met mevrouw Pätz en collega Jan Makkes werkt Dorant voor klanten als Ilford, Persil, Hoogenbosch en Huf en dus ook voor Heineken. Het Obertje-affiche moet Dorant al vóór 1964 hebben ontworpen. Een oude opname laat zien dat het bierviltje van dit ontwerp nog het oude logo met de grote ster en de naam Heineken’s draagt. Het beeldmerk met de rode lipjes, de zwarte banderol en de naam zonder komma-s wordt vanaf 1963 geleidelijk ingevoerd. De reclameafdeling schijnt Dorants ontwerp vervolgens te hebben aangepast aan het nieuwe logo.

De nieuwe Heineken-bierwagen voor café Heineken Hoek te Amsterdam, 1977

Reclameschilder

In diezelfde periode maakt Piet Cottaar, reclameschilder bij Heineken Rotterdam, diverse werken in opdracht van zijn werkgever. Voor in het hoofdkantoor aan de Crooswijksesingel levert hij dit gezicht op de noordelijke Maasoever. Wie het schilderij goed bekijkt, ontdekt allerlei kleine grapjes in de golven. Zo draagt het witte Heineken-schip de naam Dorstdrecht, dobbert middenvoor een man in een biervat en daar links, daar surft het Obertje van Ger Dorant op het bierviltje van het affiche! Volgens medewerkers van Heineken Rotterdam was niet Dorant maar Cottaar de bedenker van het rennende bierglas, dat voor het eerst opdook in een muurschildering. Het figureert ook op diverse schilderijen die Cottaar in de naoorlogse jaren maakte, onder meer voor cafés en zelfbedieningswinkels. 

Als schuimende biertjes

In 1974 start Dorant in Laren een eigen ontwerpstudio, Design & Selling. Vanaf dat moment noemt hij zich 'kreatief adviseur' en legt zich toe op tentoonstellingsbeurzen. Het Obertje verdwijnt gaandeweg uit de Nederlandse straten. Maar zoals dat vaker gebeurt met kunst: als er genoeg tijd overheen gaat, valt een stijl vanzelf weer in de smaak. Vanaf 1996 maakt Heineken tinplate-replica’s van Dorants nostalgische reclameontwerp. Ze gaan nog altijd over de toonbank als warme broodjes - of schuimende biertjes zo je wilt.

Whooops!

Something went wrong while loading the collection, please try again to get a better experience.

RETRY